tisdag 26 maj 2015

Från Paradise-des-Campeurs till Languedoc i södra Frankrike

Vi lämnade Campingen Paradise -des-Campeurs och körde mot Toulon-Marseille via San Tropez.

Försökte få en camping eller ställplats på halvön vid Giens men det var lönlöst, inga husbilar på dessa campingar. Vi kände att det var lite antihusbil här nere. Körde mot Heires och sedan vidare mot en ställplats vid Cuges Les Pins. En rysare genom smala vägar och genom ännu smalare bygator. Nästa dag genom Aubagne och via Marseille genom en mardrömstunnel 3.2 x 2.4 när vi körde in 5 cm marginal på sidorna (inget för Kabes nya bredd på 2.50). Vidare mot Martigues och sedan Arles och ner mot ställplatsen Aigues Mortes en mysig Pony Ranch vid en av Rhones bifloder. Åkte dagen därpå till Le Gra du Roi en liten fin fiskehamn med mycket kommers just den dagen, här gick vi en runda. Gjorde lite utstickare och kikade på Flamingos som det fanns gott om här. Fanns även hundratals hästar för uthyrning till grupper. Sökte sedan ställplatsen Palavas-Les-Flots, den låg fint vid en båtkanal men endast på asfalt, hittade lite längre bort på vägen en camping Les Roquilles som låg vid en fin strand intill medelhavet.

St. Tropez

Närmare än så här kom vi inte San Tropez. Blev omkörda av fyra röda Ferrari som drog gasen i botten. Det var trångt och krångligt att komma fram. En stor parkering vid hamnen tog inte in husbilar. Vi fick parkera vid en gata i närheten av hamnen och kände inte för att gå till centrum.
Åter igen ett ställe som inte var husbilsvänligt.

Mole - Heires

Vid Mole hittade vi en fin rastplats och var nästan ensamma. Vi handlade lite bröd och fikade samt rastade hundar innan vi fortsatte mot Heires.

Efter en färd genom stora vinplantager så blev det serpentinvägar igen, men nerför denna gången. Dom var breda och fina, men väldigt kurviga.

Så kom vi då ner till Heires  och havet igen.

Cuges Les Pins

Vi körde vidare mot en ställplats vid Cuges Les Pins.  Sin vana trogen ledde  GPS:en oss på villovägar igen. Genom bondgårdar och åkrar, på kurviga vägar, som man inte ville ha möte på....men det fick man ändå. Det avslutades med en trång resa genom byn upp till ställplatsen som låg vid världs ände.

Här fanns ingenting mer än tömning och det låg tre terrasser upp där man kunde stå. Det skulle kosta 3 € men damen som bodde bredvid och hänvisade oss platsen ville inte ta emot betalning. Dagen efter skulle det komma en polis och göra det. Det kom ingen så vi åkte (skumt).

Det kom däremot tre getter och underhöll oss kvällen innan.

Martigues

Stannade senare vid en rastplats med utsikt över Martigues.
Efter en mardröm genom tunnlarna i Marseille, som man ska undvika om man har stora och höga husbilar med större mått än 3.2 i höjd och 2.4 i bredd. Vi klarade det marginellt.

Aigues Mortes

Utan vidare strapatser åkte vi via Martigues och Arles till ställplatsen vid Aigues Mortes.

En Pony Ranch som låg vid en av Rhones bifloder. Där var lugnt och fridfullt och det var turistbåtar som åkte förbi i en jämn ström. Dessa vita hästar var så fina (obs! fjärilen på låret).

Så här långt har druvorna kommit i sin mognad. En bra bit kvar.

Le Grau du Roi

Ett väldigt fint gammalt fiskesamhälle som hade vuxit till en hamn med båtfolk.
Just denna dag den 24/5 var det något som firades (vad fick vi aldrig reda på) men man drog man ur huse och bilköerna var långa dit. Dom hade en ställplats i city som vi parkerade vid, man kunde betala per timma, dygnskostnad 270:-. Det var mycket folk och alla butiker och restauranger var öppna, nästan bara fiskrestauranger.  När vi gick förbi restaurangerna så kikade vi på vad  folk åt och nästan alla åt blåmusslor. Vädret var fint och det var 25 grader varmt.

Vi åkte för att få se lite Flamingo som det är känt för att finnas mycket av i våtmarkerna runt om.
Såg också att det fanns ponnyridningar längre bort och det fanns hundratals med hästar.

Två vackra Flamingos som vi såg på nära håll. Andra fanns på längre håll och var fler.

Palavas Les Flots

Vi hade siktat in oss på en ställplats vid Palavas Les Flots en liten bit bort men den var bara på asfalt och inte så lämplig för hundar.

Ställplatsen vid Palavas Les Flots låg fint vid en båtkanal och den var stor.

Les Roquilles

Vi hade åkt förbi en Camping där vi såg en hel del husbilar och återvände dit.
Les Roquilles. Här har vi varit en dag extra och njutit av solen.

Nu lämnar vi Medelhavet för denna gång och börjar vår resa hemåt.