måndag 6 juli 2015

En händelserik vecka...

Denna veckan har varit full av händelser. Det började med hundutställning i Borås där vi samtidigt firade Lennarts 65-årsdag med vänner. Fortsatte därefter till Dalsland och Håverud och vidare till Håbol och Gesäter. Vi hade bestämt att vi skulle ha våra två yngsta barnbarn en dag innan dom reser till Grekland. Det blev Slottsskogen och bad och minigolf vid Stensjön som ligger nära oss.

Hundutställning i Borås

Vi är uppfödare av Chihuahua sedan 25 år tillbaka och hundutställningar har varit en stor del av vårt liv under dom åren. Det är en hobby som många delar med oss. På en utställning är det mellan 3000-5000 hundar anmälda och det drar en stor publik. Denna gången var det på Ryda Sportfält.
Saltemads Camping var full av Husbilar och husvagnar med hundfolk.
Hur det gick...... vi vann!

Vår lille Roy som idag blev bästa hane och fick certifikat.

Håverud

Håveruds Akvedukt  med fyra slussar är ett fint utflyktsmål. Här finns mycket att se på.
Det mest spännande är slussarna med båtar som ska upp eller ner.
Restaurang, glasblåsning, rökeri, museum, hemslöjd och hantverk finns det här bland annat. Man kan  ta en tur med båten uppför slussen till Bengtsfors och sedan ta tåget tillbaka. Det finns en fin ställplats och camping intill.

Håbol

Här är min mor konfirmerad och min mormor och morfar ligger begravda här.
Vi åker hit ett par gånger om året för att  underhålla graven. Sist gjorde vi ren gravstenen så att det gick att läsa namnen. Mormor och mamma var noga med gravar och det är även jag.

En del av denna kyrkan är ifrån 1200-talet.

När morfar gick bort så flyttade mormor runt till sina barn. Allt hon ägde fanns i en liten brun resväska. Under sina sista år bodde hon hos oss i Mölndal. Hon var sängliggande med dåligt hjärta och dog när jag var åtta år gammal.

Gesäter

Här var min mors näst äldste bror hemmansägare och vi tillbringade många semestrar här.
Åkte hölass och levde lantliv. Nu är det förfallet sedan en tid tillbaka.
När man åker i detta landskap som en gång var så levande så blir man deprimerad när man ser hur öde och tomt det är. Många gårdar är nedlagda och inget brukas längre.

Här är gården som en gång var så fin och välskött.

Ödemark

Gesäter kyrka
Här ligger två av mammas bröder med familjer begravda.
Såg nu att ytterligare två av mina kusiner gått bort.

Barnbarnen - Slottsskogen - Stensjön

En intensiv dag med våra två yngsta barnbarn Stella och Leo. Först startade vi upp med frukost hos oss och jag stod och stekte pannkakor när dom kom.  Sedan blev det Slottsskogen och där gick vi vilse "hur man nu kan göra det" men vi kunde. Sedan åkte vi och badade i  Stensjön och spelade därefter minigolf. Vi avslutade dagen med ett besök på McDonalds.

Vår rara Stella

Vår fina Leo

En riktigt knubbig säl...

Soldyrkande pingvin

En sent  blommande Azalea

Vacker påfågel

Här var vi lite vilse....det blev några tusen steg extra i värmen.

Fina blommande rabatter...

Stensjön

Här kan man bada och spela minigolf och även hyra kanot. Jag var mycket här som ung och vi gick eller cyklade hit. Det fanns ett fik med jukebox på den tiden. Gunnebo slott ligger intill sjön. Där spelas sommarteater just nu Charley's Tant med Jan Malmsjö och Claes Malmberg bl.a.

Ska vi eller ska vi inte. Det tog inte lång stund förrän dom var mer under än över vattnet.

Leo har fått sällskap....

En liten golfrunda där den längste vann.

Nu har doftpionerna slagit ut. Lite senare än vanligt men lika välkommet  som alltid.