fredag 22 juni 2018

Spanien - Hemresan

Vi åkte mot Malaga och ställplatsen Malaga Beach Camper Area. Denna ställplats låg precis vid strandpromenaden. Det var rörigt med elplatserna, som var blandade med platser utan el, vilket gjorde många irriterade. Efter fyra dygn här och med en kylig vind ifrån Sierra Nevada vände vi åter till San Javier och ställplatsen Camper Area La Ribera. Här stannade vi ytterligare några veckor och gjorde lite utflykter bl.a. till La Manga, innan vi så sakta började vår hemfärd. Nästa stopp blev Torreveija där vi fricampade ute på "svenkudden", stannade här en dag och åkte sedan mot Alicante och El Campello Beach Area, en fin ställplats med närhet till strand och spårvagn. Här stannade vi några dagar och gjorde bl.a. en tur in till Alicante centrum. Körde sedan vidare mot Calpe där vi fick plats på ställplatsen El Paraiso med utsikt över klippan. Det blåste nu halvstorm så det blev bara över natten vi stannade. Sista stoppet i Spanien blev Spätzle Fritses och en god middag. Vi närmade oss Frankrike och tog in på ställplatsen Cyprius där det blåste full storm. Vi hade bestämt att köra väg A75 och stannade därefter vid Vichy, Pont à Mosoun, Greven och Burg.
Sammanfattningsvis har det varit en blåsig och tidvis kylig resa, med bästa vädret i Murciaområdet, där vi varit längst.

Malaga

Ställplatsen Malaga Camper Beach Area ligger precis vid strandpromenaden. Här var det ingen ordning på platserna, där var platser för el blandat med platser utan. Ofräscht servicehus. Det låg däremot centralt och nära till Malaga centrum.

En hundstrand precis utanför mot strandpromenaden

Vackra trädgårdar med mycket blommor. En vacker Hibiskus.
På grund av dåligt väder och Påskfirande så vände vi åter till San Javier.

San Javier och La Manga

San Javier och ställplatsen Camper Park La Ribera har blivit en favorit hos oss. Efter två veckor här betalade vi 7€/dag inkl. el och gratis dusch. Det lär nog höjas med tanke på att den är ny.

En färgglad fågel som vi inte kan namnet på

Dessa fick ersätta påskliljor

En mulen dag körde vi till fyren Cabo de Palos och La Manga

En badvik i berget

I bakgrunden syns La Manga. Vi körde dit men inte ända ut. Mängder med hotell och lägenheter.

Fricamping i Torrevieja

Vi tog adjö av våra vänner som vi campat ihop medan sedan vi lämnade Sverige.
Dom hade lite mer tid kvar än oss och skulle vidare till Santa Pola.

För första gången fricampar vi i Spanien

Fin utsikt

Till höger i bild står vi. Här står det nästan bara Svenskar och givetvis träffade vi Göteborgare här.

Det låg en restaurang runt hörnet som vi besökte...

En kall öl och riktigt smarriga hamburgare...mums!

El Campello

Vi ringde och fick en plats på El Campello Beach Area . När klockan var 11 var det fullt, så vi hade tur. Denna ställplats är inte stor men populär, så den blir snabbt full. Det finns ett köpcentra i närheten och även en annan ställplats Camper Area 7 några hundra meter längre upp.

Fin liten ställplats som är väldigt välskött. Trevlig personal!

Servicehus med boulebana utanför

Hundra meter ner till Playa Muchavista

Så här går spårvägen. Man kan åka till Alicante åt ena hållet (vilket vi gjorde dagen därpå) eller åt andra hållet och La Vila Joiosa och även till Benidorm.

Playan åt La Vila Joiosa

Färgglada badhus...

.....och två rödingar 😎

Spårvagn till Alicante centrum

Man kan lösa biljett ombord på ett smidigt sätt.

Spårvgägen gick under jord sista biten. Vi kom upp till ett stort torg med en gigantisk saluhall i två våningar. På höger sida låg det en borg högst upp på ett berg, dit gick vi inte det får bli en annan gång.

Denna väggmålning på en garageport var fantastisk...

Vi gick ner mot hamnen, denna gata var lite annorlunda med sina flugsvampar.

Det finns många små mysiga torg här. Detta torget hade dessa enorma träd som skuggade.

Vi kom ner till denna originella hamnpromenad. Man får inte ha lätt för yrsel när man går här.
Det är lördag och marknad. Här finns gott om restauranger.

Vackert målade stenar.

En öronbedövande polisdemonstration. Denna bilen förde mest väsen.

En duktig porträttmålare..

Stor fjärilsskulptur

Vi tog en fika på en av restaurangerna och underhölls av dessa välsjungande trubadurer.

Nu var det dags för hemresa. Vi vände tillbaka till betalstationen för återresan.

Några rulltrappor ner låg stationen.

Vi stannade här ytterligare en dag innan vi körde vidare mot Calpe.

Calpe

Som vi kört förbi flera gånger utan att stanna. Nu skulle vi  göra ett besök, men vädret var inte det bästa. Det blåste storm och var regn och sol om vartannat.

Klippan

Här fanns gott om campingar och en det ställplatser. Vi fick en plats på Paraiso Camper med fin utsikt mot klippan.

När vi kommit på plats trotsade vi blåsten och gick mot strandpromenaden. Gick förbi en bilfirma med gamla fina Amerikanare.

Det gick rejäla vågor och man fick kämpa på i vinden.

Vi stannade och följde denna fiskebåt som skulle in i hamn. Inte så lättnavigerat in precis.
Ett glitter av fiskmåsar följde den in. Nästa dag kör vi vidare.

Mot Frankrike

Vi körde väg N332 genom fina små byar mot Spätzle Fritz för övernattning och middag.
Dagen därpå körde vi in i  Frankrike och tänkte övernatta på en ställplats som vi besökt ett annat år. Den var stängd på grund av översvämning, men vi fick där tips om en plats vid småbåtshamnen i Saint-Cyprien.

Fiskebyn Le village de pecheurs
Vi passerade en fiskeby på vägen.

Körde förbi detta fält med ett 40-tal svarta hästar av en kraftig ras.

En lång vacker allé, som ledde fram till ställplatsen.

Längst bort skymtar ställplatsen. Inte så stor och det enda som fanns var el, vatten och tömning. Det fanns gott om restauranger i närheten. Detta är bara en liten del av alla båtar som låg här, vi har aldrig sett så mycket båtar och det var inga småbåtar. En hel del fanns att hyra efter vad vi förstod.

Det blåste rejält här också.

Väg A75

Denna väg  hade vi bestämt att köra redan när vi reste ner till Spanien. En fantastiskt vacker väg trots det mulna vädret. Vi passerade Narbonne och körde mot väg A75.

Vattnet stod högt på många platser, här hade regnat rejält och många vinodlingar var under vatten.
Vi passerade Narbonne och tog av mot väg A75.

Mycket bra väg att köra. Visserligen går det upp och ner bitvis men fint att köra.

Fantastika vyer

Le Larzac

Världens högsta bro Millaubron. Det kostar 13€ efter man har passerat. Kommer man norr ifrån kan man välja att köra under och då är det gratis.

Vi stannade staks efter bron och gick upp till en utsiktsplats. När man väl kom upp så var det en fantastisk utsikt. Nedanför ser man vägen man kan köra under bron.

Millau

Vi körde ett par mil ytterligare till en liten ställplats vid en bondgård i Bellas.

Vägen fortsatte att vara väldigt fin, som högst var vi uppe i 1200m öh. innan vi kom fram till ställplatsen i Vichy, som låg precis intill floden Allier.

Fortsättningsvis stannade vi över natt i Pont á Mousson,  Minheim i Mosel, Greven och Burg.
Vi tog  med oss lite sol och värme hem i några dagar.

Vi har kört 810 mil totalt denna resa!!