torsdag 28 mars 2019

Mojácar - Almerimar - Granada - Rincon - Fuengirola

Vi fortsatte resan utefter den vackra kustvägen A370 mot idylliska Mojácar. Vi körde sedan väg 5105. En serpentinväg med fantastiska vyer. Därefter en natt på ställplatsen i Almerimar på piren, där det var vindstilla för en gångs skull. Här bestämde vi oss för att åka upp till Granada och Sierra Nevada över en dag, för att sedan stanna till i Rincon de la Victoria en vecka. Körde därefter vidare mot Fuengirola och övernattning vid borgen, för att shoppa. Resan gick vidare till Sevilla och därefter mot Portugal.

Vi körde en vacker kustväg mot Mojácar..

Här stannade vi och tog en fika och hade fantastisk utsikt över Medelhavet

Mojácar

Detta har vi bara kört förbi tidigare, men denna gången skulle vi ta en närmare titt. GPS:n visade oss en väg igenom och upp genom staden, för att sedan komma ner på baksidan och en parkering. Det var brant och smalt men enkelriktat som tur var. Såg en skylt i en backe där det stod en varningsskylt med 3.5ton, men det var för sent för att vända.

Här står vi en bit upp i en backe och härifrån går det hiss upp för den som inte orkar gå. Det går hiss ner på andra sidan också.

Smala vackra gränder...

.....och man gick bara och sa åhhh hela tiden 😂

Vackra blommor och utsikt mot alla håll...

Efter en god lunch tog vi oss sakta ner igen.

Vackert upplyst på kvällen.

Dagen därpå fortsatte vi på hisnande serpentinvägar på väg 5105 mot Almerimar, för en övernattning.

Fina vyer. Finns ingen anledning med betalväg här i södra Spanien när vägarna är så fina. Vi kör uteslutande på andra vägar.

Almerimar - Sierra Nevada - Granada

Vi fick en plats utan el längst ute på piren. För en gångs skull så blåste det inte här nu som det gjort dom andra gångerna vi varit här.

Dagen därpå körde vi mot Granada och Sierra Nevada. Det ser rent och friskt ut med snöklädda toppar, men....

När vi närmade oss Granada så låg smoggen som ett lock över staden. Två stora kontraster.
Vi parkerade uppe vid Alhambra men fick inga biljetter den dagen. Det får bli en annan gång.

Vi såg en vacker vit ginst här uppe.

Rincon de la Victoria

Vi hade ringt innan och det fanns en plats till oss för en vecka på ställplatsen, som är en stor favorit hos oss.
Förra vintern var det stängt här p.g.a att campingägare protesterat...förmodligen för att dom fick konkurrens. Då passade ägarna på att bygga nya duschar och toaletter. I år var det övervägande Britter på denna ställplats som övervintrat.

Vi gick ner mot stranden och det är blommor överallt i trädgårdar och runtom. Denna häck var fantastisk.

En fin vy ner mot stranden. Här byggs mycket nya hus nu.

En cykeltur på strandpromenaden där det var full fart på restauranger och grillar. Här grillas det räkor och småfisk.

Här kommer jag på min trehjuling 😄 och den fungerar fint ...

Jag älskar blåregn, sååå vackert.

Funegirola

Efter en underbar vecka i Rincon så körde vi mot Fuengirola och borgen. Vi hade bestämt att besöka varuhuset Miramar här, för lite shopping. Det blåste rejält och vågorna gick höga.

Hotellet gav oss lä här. Vi shoppade lite och övernattade för att dagen därpå ge oss av mot Sevilla.

Vi körde A-92 som var en väldigt vacker väg med mycket odlingar och skiftande natur.

I bakgrunden ser man olivodlingar

Här var det vinodlingar vid Fuente de Piedra.

Olivodlingarna tog sedan över mer och mer. Vi rastade vid Estepa och passade på att köpa olivolja.
Vi kom till Sevilla och stannade bara över natten för att fortsätta dagen därpå till Portugal.